Nálunk mindig történik valami

Iskola a város szélén

Iskola a város szélén

Fortyogó tanévkezdés

2018. szeptember 02. - juhaszmi

A tanévkezdés sohasem a legnyugodtabb időszak egy iskola életében. Rengeteg dolgot kell elintézni augusztus végén, hogy többé-kevésbé zökkenőmentesen induljon a szeptember. Idegborzoló időszak ez akkor is ha úgy általában jól mennek a dolgok. A dolgok azonban évről-évre nem hogy jobban, hanem egyre kaotikusabban mennek.
Túl vagyunk néhány botrányosra sikeredett igazgatóválasztáson, ahol az oktatáspolitika szembe ment a többség akaratával.
Megérkeztek az iskolába az egyentankönyvek, amelyek Rétvári Bence az EMMI államtitkára szerint növelik a esélyegyenlőséget. Az oktatáspolitika ismét szembement a szakma véleményével. Sehogy sem tudják elfogadni  a tényt, hogy nem minden gyerek egyforma. Még csak véletlenül sem adnák meg azt a minimális szabadságot, hogy a pedagógus eldönthesse, hogy az adott tanulócsoportnak melyik tankönyv lenne a legmegfelelőbb. Tovább borzolja a kedélyeket, a hír amely szerint  jövőre már csak állami, és egyházi tankönyvekből lehet választani.
A tantárgyfelosztás, és órarend készítésnél egyértelmű lesz, hogy a saját szemünknek kell hinni, nem pedig Hajnal Gabriellának a KK elnökének. Kiderül, hogy mégiscsak van pedagógus hiány. Most szembesülnek a kollégák, hogy legtöbb helyen maximális óraszámmal fognak dolgozni, és esetleg olyan tárgyakat is fognak tanítani amire nincs szakképesítésük.
Amikor odajutunk, hogy most már tényleg mindenki előtt világossá válik, hogy meztelen a király, a NER beveti a jól bevált kommunikációs trükkjét. Egy mellékes, a lényeget elfedő, bosszantó, vérlázító ötletet kezd tematizálni. Ki emlékszik még a tavalyi ősz sláger témájára? Beugrik-e még valakinek mit is jelent a HIT rövidítés? Ugye gondolkodni kell rajta. Pedig hetekig másról se volt szó, mint arról a felháborodásról, hogy az iskolaigazgatóknak, óvodavezetőknek intézkedési tervet kell készíteniük, hogy mit kell tenni, ha terroristák támadják meg az iskolát, óvodát. Aztán ahogy beindult a tanév szép csendben elhalt az egész. Vagy két évvel ezelőtt Palkovics László korszakalkotó bejelentésére, hogy első osztályban nem kell egy gyermeknek negyvenöt percig a padban ülnie, mert nem tud annyi ideig koncentrálni. Sokat tanultunk ebből az intelemből, azóta minden elsős tanító néni legálisan így tesz, akkor is ha ez eddig is evidens volt.
Az idén két témával is előrukkoltak. 
Az egyik a pedagógusok leterheltsége. A jól bevált nemzeti konzultáció módszerével megkérdezik a pedagógus zembereket, hogy mennyit is dolgoznak. Jogos-e a rinyálásuk, hogy túl vannak terhelve. Végül is elfogadták a PDSZ kezdeményezését, hogy kiderüljön végre az igazság. Azért, hogy ne legyen túl nagy a meglepetés ahhoz ragaszkodtak, hogy az udvari közvéleménykutató végezze el a felmérést. Biztos, ami biztos. A kitöltése önkéntes, és anonim. Annyira anonim, hogy csak az oktatói azonosítót kell megadni, egy 12 számból álló számsort. Ez az azonosító, csak annyi személyes adatok tartalmaz, mint a személyi igazolvány és a lakcímkártya együttvéve, kiegészítve azzal, hogy melyik iskolában tanít, milyen iskolai végzettsége van, és más egyéb apróságokat. A pedagógus társadalmat ismerve ilyen feltételek mellett biztos, hogy tömegével, fogják kitölteni a kérdőívet. Arra is őszintén fognak felelni, hogy milyen facebook csoportoknak a tagjai, és milyen hírlevelekre vannak feliratkozva. Biztos, hogy lesznek sokan akik kitöltik, akikre, majd lehet hivatkozni. A szakszervezet pedig prüszkölhet ahogy akar, hogy nem ezt a lovat akarták.
A másik téma a NAT. Ez akkora falat, hogy kár is belefogni, elmerülni a részletekben. Elég, ha csak megkapirgáljuk a felszínét, hogy rájöjjünk, gyakorlatilag nem fog változni semmi. Amint nyilvános lett Rétvári Bence államtitkár úr sietett leszögezni, hogy abban a formában ahogy megszületett biztos nem fog életbe lépni. A végső szót természetesen a politika fogja kimondani. Hiába van benne jobbító szándék, változás csírái, vitára érdemes részek, azzal legyen mindenki tisztába, hogy a politika fogja megmondani, hogy mi a jó a gyereknek, és meghatározni, hogy mit, és hogyan tanítson a pedagógus.
Lesz  egyszer változás? Amíg NER van biztos nem. Vagy talán mégis. Majd akkor amikor összedől az egész. Amikor a többség nem csak tisztában lesz a tényekkel, hanem hajlandó is lesz tenni valamit a változásokért.

A bejegyzés trackback címe:

https://iskolaavarosszelen.blog.hu/api/trackback/id/tr2314211259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szepipiktor 2018.09.03. 09:10:40

Tehát ha az mszmp, ha az mdf, ha az mszp/szdsz állítja elő az alaptantervet, ha ők irányítják az oktatás adminisztrációját, az jó? Ha most a fidesz, akkor az káros?
Szerintem a felsoroltak is elkövettek számtalan hibát - azárt az mszmp idején is jelentősen eltorzították a valóságot!
Én még azt tanultam, hogy 56 ELLENforradalom volt, és a szovjetek a barátaink és megmentettek benmnünket, igaz nem tudtam hova tenni nagyapám internálását csak azért, mert a keleti frtonton eset fogságba és a katonák számára kötelező tettet hajtott végre, meg akart szökni Szibériából. Mi azt tanultuk, hogy a szocialista világ a jó és a mocskos kapitalistáké rossz.
Most , ha megnézzük a momentum vagy az lmp oktatási "programjait", látható, hogy azok is súlyosan károsak hazánkra nézve!!!
Tudom, hogy a mostaniak is beteges, debil rendszert hoznak létre, de inkább tanuljon a fiam magyar nemzeti alapokat, mintsem neoliberális baromságokat, mivel én magyarnak szeretném tudni őt és nem kozmopolita hazátlannak.
Döbbenetes, hogy ma az a káros, ha Magyarországon, magyar gyerekeknek magyar dolgokat akarnak tanítani... Igaz ez tiltott volt már kádár idején is.
Nálam kevesebben utálják a fideszt (már 88 óta!), de oktatás területén, ha választanom kell a magyarellenes neoliberális oktatási tervek vagy a konzervatív, sokszor ostoba program között, nem tagadom, ezerszer inkább az utóbbit választom.
Mert akinek nem tetszik országunk, nyelvünk, történelmünk - húzzon el az országból és ne azt akarja ismét "internacionálni".
A google és a facebook nem a jövő! Az egy aktuális üzleti alapú trend csupán, akik ezekben és a kizárólag angol nyelvben gondolják a jövőnket, valójában hazaárulók.

szepipiktor 2018.09.03. 09:26:42

Tudom, az előbbi miatt most "büdös fideszes" leszek sok aktivista szemében, ez megtisztelő, hiszen amikor ilyet kapok, abból tudom, nekik elfogyott a muníciójuk, kifogytak a propaganda érveikből.
Szóval jó lenne megérteni, hogy az oktatásban nem a tanayagot kell modernre kicserélni - az a felsőoktatás területe -, hanem a MÓDSZEREKET kell megújítani! A sok külföldi példa, amit itt rendre meghamisítva olvashatunk, sem arról szól, hogy a finneknél, a svédeknél, az amerikaiaknál a nemzeti alapokat kidobták volna és lecserélték volna egy globalizált NER-re. Ők csak a módszert újították meg és az anyagot kiegészítették a kornak megfelelő TOVÁBBI információkkal. Nem igaz, hogy a finneknél ne tanítanák a Téli Háborút, csak mert a globalizált online marketing, pénzügy stb. ma a menő.
Modern eszközökkel, online hálózati környzetben, tabletekkel is lehet Arany Jánost tanítani, lehet a tatárjárást elmesélni.
A fideszesek ebben hibáznak, hogy szokás szerint - hiszen ők is politikusok, azaz nem értenek ahhoz amivel megbízták őket - nem látják a moder kor igényeit.
Az egységes tanterv miért gátolja a tanárokat? A mi időnkben sem tette, a jó tanár a tankönyv mellett is átadhatja a részletes és valós információkat.
Ami még káros, az a centralizált bürokrata alapú irányítás, így a fidesznek megfelelően kizárják a helyi önrendelkezést, tiltják a lokálpatriotizmust, helyette egy arcnélküli gépezetet tesznek az iskolák fölé.
De ez ne legyen már gátja a normális tanároknak, szülőknek!
Az "ellenzéki" véleményeken meg át kell lépni, ezekben semmi szakmaiság vagy társadalmilag hasznos dolog nincs, kizárólag aktuálpolitika és a nemzetközi előírások érhetők tetten.

János Bereczk 2020.08.18. 07:52:08

Haj-jaj, már írtam ilyen címhez cikket, akkor azonnal töröltek, ilyen, hogy képesítés nélküli, nem létezik!!!
Pedig olyan is volt, aki már három éve küzdött, legalább a főiskolára vennék fel! Karbantartó voltam, így labdába csak akkor rúghattam, amikor egy járvány megtizedelte a társaságot és két nyolcadikba mehettem, matek órára!!!!! Aztán figyelmeztettek, az 1x1-nél bonyolultabb dologgal ne foglalkozzam, persze az sem ment, mikor a 8+8-at az ujjain számolta a tanuló, mondtam levetheted a cipődet is!!!!!
Amikor megláttam, hogy a matekos a 2x6-ot is géppel számolja ki, nekem csak azt mondta, ellenőrizte az eredményt!!!! A rajzos nem találta a világoskéket a temperában, majd a matekos megkérdezte ki tudom keverni? Persze! A bili, akkor borult ki, amikor a "timetron"-nál elhúztam a számat, amikor
kiderült, az az angolos magyarul ejti ki az angol szavakat! Milyen volt az összetétel: Egy egyetemet
végzett matekos, két idős tanító, 9 képesítés nélküli!
A hiányzókat ma is így fogják pótolni?
süti beállítások módosítása