Nálunk mindig történik valami

Iskola a város szélén

Iskola a város szélén

Lesz-e pedagógus sztrájk ősszel?

2019. június 23. - juhaszmi

Még alig száradt meg a pecsét a bizonyítványokon, de már most látszik, hogy gyűlnek a viharfelhők amik beárnyékolják a tanévkezdést. Még egy bő hét, és a pedagógusok is megkezdik az irigyelt nyári szabadságukat. Az oktatáspolitika az évek óta bevált remek időzítésével a nyár elején csepegteti a "reformterveit". Szinte minden napra jut egy ötlet, amit kihúznak a kalapból, ami már egyenként is hátborzongató. A tanév végére a pedagógusok már annyira fáradtak, hogy már erejük sincs a felháborodáshoz. A rengeteg ingyen helyettesítés, adminisztráció, azonnali adatszolgáltatás, év végi továbbképzés kizsigerelt mindenkit. Már csak arra várnak, hogy a diákok után ők is megkezdjék a vakációt, és az iskola tájékára se kelljen menniük. 
Pedig ha a beígért tervek megvalósulnak, rá kell jönni, hogy még mindig van lejjebb. A következő tanév még nehezebb lesz...
A pedagógus szakszervezetek, és az oktatással foglalkozó szakmai- és civilszervezetek erősen kongatják a vészharangot. A változások a közoktatás egészét érintik az óvodától kezdve a középiskolákig. Elég csak megemlíteni az iskolaérettség adminisztratív bevezetését a kötelező hat éves kezdéssel, amivel semmibe veszik az óvónők szakmai kompetenciáját a gyerekek érettségének megítélésében. Az óvodapedagógus hiány megoldására belengetett szándékot, hogy középfokú végzettséggel is lehessen dolgozni óvodai csoportban, hiszen gyereket nevelni mindenki tud. Vagy a magántanulói státusz intézményvezetői engedélyezésének megszüntetését, amivel a lehetőségét is megakadályozzák, hogy kitörjön valaki az uniformizált közoktatás keretei közül. A kötelező jeggyel történő osztályzást, csorbítva a szöveges értékelés lehetőségét. Nem beszélve a középfokú oktatás már szinte megszámlálhatatlan átszervezéséről, amelyek egyike sem szolgálja a gyerekek érdekeit. Végül, de nem utolsó sorban ott van az intézményvezetők kinevezésének megváltoztatása. Még azt az áldemokratikus jogot is elveszik a pedagógusoktól és a szülőktől, hogy elmondhassák a véleményüket egy vezetőről. Az indoklás nélküli igazgató kinevezés, és felmentés nem fogja az oktatás színvonalát emelni. Az eddig sem túl hangos intézményvezetők gondolkodás nélkül be fognak állni a sorba, és szolgai módon végre fogják hajtani az utasításokat.  
A tárgyalások, érdekegyeztetések mind-mind eredménytelenek maradtak. Már a PSZ is belátta, hogy minden ilyen irányú törekvés eredménytelen. Az ámokfutás megállítására már csak a végső eszköz maradt az országos sztrájk. Most mégis nagy összegben mernék arra fogadni, hogy ebből őszre nem lesz semmi. Először is a kormány mindent meg fog tenni, hogy minél több akadályt gördítsen a nyomásgyakorlás elfojtására. Kinyújtott csápja a Klebersberg Központ valószínűleg ősszel is azon az állásponton lesz, hogy nem időszerű a munkabeszüntetés, ezért a végtelenségig fogja húzni a tárgyalásokat a törvényben előírt elégséges szolgáltatásról. A két reprezentatív szakszervezet bénázásukkal, és széthúzásukkal nem fogja segíteni a sikeres érdekérvényesítést. Mégis a legnagyobb akadály maguk a pedagógusok lesznek. Lesznek-e  tantestületekben olyan emberek, ahol valaki a kezdeményezés élére állnak, vállalva ennek minden következményét. Lesznek-e kollégák akik a morgáson, és a felháborodott Facebook-os hozzászólásokon kívül többet is hajlandóak tenni. Lesznek-e olyan kollektívák, ahol egységesen le fogják tenni a munkát? Vajon sikerül-e a kezdeményezés mellé állítani, és meggyőzni a szülőket, hogy a jelenlegi út nem a gyermekük érdekeit szolgálja? Egyáltalán lenne-e hajlandóság egy többnapos sztrájkra, aminek már lenne valamilyen nyomásgyakorló hatása.
Szerintem ezek a feltételek még nem adottak. Hiába gondolják már sokan, hogy ettől lejjebb már nincs, még korántsem értünk el a gödör aljára, amikor azt mondhatjuk, hogy most már minden mindegy. Még mindig sokan féltik az állásukat, pedig már ott tartunk, hogy nem az intézményvezetők válogatnak, hogy kit alkalmazzanak, hanem a munkavállaló alkupozíciója az erősebb. A pedagógus hiány évről-évre nagyobb lesz. Aki teheti elmenekül a korkedvezményes nyugdíjba, vagy pályaelhagyó lesz. Az tanárképzésből kikerülők csekély hányada veti meg a lábát a pályán. Nem kell sokat várni, hogy visszajöjjenek a '70-es, '80-as évek, amikor az iskolákat ellepték a képesítés nélküli pedagógusok. Az első lépések már meg is történtek, hiszen akik a nyelvvizsga hiánya miatt nem kaptak diplomát, minden probléma nélkül munkába állhatnak. A feladatok, az adminisztratív terhek pedig csak egyre növekednek. A tantestületek egyre megosztottabbak lesznek, a megnövekedett terheket nem lehet egyenletesen elosztani, hiszen az óraadókat, és a pályakezdőket nem lehet beosztani helyettesítésre, ügyeletbe, nem lehet az óraszámukat a végtelenségig növelni. Az alapellátás már most veszélyben van, hiszen a tanításra, az órára való felkészülésre jut a legkevesebb idő. Mindennaposak a gyermekmegőrzéses, szabadfoglalkozásos, udvarra kimenős órák.
Mikor lesz változás? Majd ha nem csak recseg-ropog a rendszer, hanem meg is roppan. Csakhogy akkor már késő lesz. A legfontosabbat, legértékesebbet veszélyeztetjük nap mint nap.
A gyermekeink boldogulását, jövőjét.


A bejegyzés trackback címe:

https://iskolaavarosszelen.blog.hu/api/trackback/id/tr3214907138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.06.24. 05:53:45

A nyári szünet alatt folyamatos pedagógussztrájk lesz. A tanárok követleni fogják Soros és Gyurcsány hatalomra kerülését.

ursus artos 2019.06.24. 06:47:38

"Nem beszélve a középfokú oktatás már szinte megszámlálhatatlan átszervezéséről, amelyek egyike sem szolgálja a gyerekek érdekeit."
Ösztöndíj a technikumokban: gyerekérdek.
Technikumi végzettséggel útlevél az egyetemre: gyerekérdek.
Köztes év a szakközép és a nyolc általános között: gyerekérdek.
Azonos évjáratú gyerekek iskolakezdése: gyerekérdek. (L.: szakirodalom.)
"hiszen akik a nyelvvizsga hiánya miatt nem kaptak diplomát, minden probléma nélkül munkába állhatnak."
Naponta indulnak "diplomamentő" nyelvtanfolyam programok, ingyen!

Móg 2019.06.24. 07:08:08

@ursus artos: Olyan csúnya szegény,hogy a szén visszamegy a bányába ha meglátja,de a mutatóujja nagyon szép.

Európai téridő 2019.06.24. 07:55:43

A "csendes többség" nem akar sztrájkolni, mert a gyerekek érdeke nem ezt kívánja. a közlekedésiek 2009-2010-es sztrájkjaiból is az akkori tutyumityi kormány gigabuktája lett.

DFK 2019.06.24. 08:49:06

#jajsokatkelldolgozni
#atanároktúlterheltekmásbiztosnem
#jajelvárásokvannak
#jajneménválaszthatommegamunkahelyivezetőt
#mindjártmindenösszeomlik

Nincs közöttünk csicska 2019.06.24. 09:06:55

"A rengeteg ingyen helyettesítés, adminisztráció, azonnali adatszolgáltatás, év végi továbbképzés kizsigerelt mindenkit."

el lehetne menni mondjuk dolgozni

DFK 2019.06.24. 09:40:39

@Nincs közöttünk csicska: mindig mondom, hogy 1-2 évre a versenyszférába kitenni őket, csak lássák, mi a kemény.

Nincs közöttünk csicska 2019.06.24. 09:42:57

@DFK: a tanarok nagyon konnyen becsicskithato kategoria, hisz ugyse tudnak mashova menni dolgozni

OkoskaTo:rp 2019.06.24. 11:52:28

@Nincs közöttünk csicska: Dehogynem. Itt pl. folyamatos a felvétel az Aldiban, a tanári fizetés duplájáért.

Sztrájk meg azért nem lesz, mert a pedagógus szakszervezet fejesei csicskák, illetve akad köztük, aki narancssárga csecsen lóg. Az iskolaigazgatóknak meg ugye jelentős része direktben Fidesz-potentát, vagy Fidesz-ejtőernyős (a tantestület és az iskolaszék állásfoglalása ellenére kinevezve).

bratya 2019.06.24. 11:58:47

Nem lesz sztrájk.

"Még mindig sokan féltik az állásukat, pedig már ott tartunk, hogy nem az intézményvezetők válogatnak, hogy kit alkalmazzanak, hanem a munkavállaló alkupozíciója az erősebb." - ez nem igaz. A pedagógusok felvételéről a tankerületi vezető dönt a KLIK alá tartozó intézményeknél, aki kikéri helyi politikusok véleményét is, és ha valaki nem narancsvérű, akkor csekély eséllyel jut munkához, ha hiány van az adott tanárból, ha nincs. Majd óaadókkal megoldják, vagy túlmunkával, vagy helyettesítéssel.

Nincs közöttünk csicska 2019.06.24. 12:10:04

@OkoskaTo:rp: Ha a tanarok nagy szamban elhagyjak majd a palyat, akkor lesz beremeles is, ahogy az orvosoknal tortent.

A tobbi duma.

midnightcoder2 2019.06.24. 12:21:02

@DFK: A fiatal pedagógusok tömegesen hagyják el a pályát. Ha a mai 50-es kororsztály nyugdíjba megy, vagy százas nagyságrendû orsztálylétszámok lesznek az iskola összevonások miatt, vagy 8 elemivel is elküldik pedagógusnak a közmunkásokat. Akinek persze lesz pénze, az viheti magániskolába vagy külföldre a gyereket. Amúgy kb. hasonló a helyzet az egészségügyben is.

midnightcoder2 2019.06.24. 12:23:19

@bratya: Mi a fasznak sztrájkolnának ? Kötelezõ minimális szolgáltatásnak lennie kell, ami azt jelenti hogy a gyerekek felügyeletét biztosítani kell. Az olyanok pedig mint a Birca vagy DFK pont leszarják hogy a gyerek tanul-e bármit az iskolában, a lényeg hogy otthon ne legyen, ha az megvan akkor tökmindegy mi van az iskolában. És õk a többség.

midnightcoder2 2019.06.24. 12:25:14

@Nincs közöttünk csicska: Ott sem történt. A legtöbb doki 60 fölött van, aki pedig fiatal az vagy maszek, vagy épp most szerzi a gyakorlatot mielõtt elindul külföldre, vagy a kettõ kombinációja.

szepipiktor 2019.06.24. 12:40:39

Tudom, hogy most megbántom a pedagógus szakmát, de lassan időszerűbb lesz egy szülő-tüntetés a pedagógusszakma ellen.
Sajnos valóbvan silánnyá válik a szakma, egyre több a megélhetési tanár, a beletörődő, kollaboráns tanár.
Nem mentség erre a kevés fizetés vagy a pártirányítás, mivel az átkosban is megvoltak ezek, mégis remek tanárok, pedagógusok, nevelők dolgoztak.
Mert egy jó tanár nevelő is és nem csak a tankönyvekből akaraj leadni a kötelezőt.
Persze a fene nagy aktivista-szabadságnak is van átka, kötelezetttségeket ma már felülírják a gyerekek jogaik, a momentum és az lmp (de az mszp is) hangosan kiabálja a túlterheltséget, a klasszikus oktatás feleslegességét, a reál szakok tagadását.
Sajnos a szakma felhígult, azok a barátaim, akik még maradtak tanítani, borzalmas állapotban érnek haza, haragszanak mindenre, gyerekekre, szülőkre, a tantestületre, de nem lépnek - így meg a srácok szenvedik meg az egészet.
Elavult tanterv, a mai kort nem ismerő tanárok, a pártutasítás helyett a aktivista utasításokat fogadják el, ahelyett, hogy autonóm módon működnének.
és ugyanaz a panaszáradat, mint a többi közalkalmazottól.
Szerencsém van, már "kinőttünk" a közoktatásól, ma már csak az ismerősökön, barátokon keresztül látom a rengeteg problémát.
.
ja!
És ne várjáűk el a szülők támogatását!
Ott volt pár éve a diáktüntetséek ideje, mi szülők is vártuk, hogy induljunk a gyerekeinkkel.
És a pedagógus szakszervezet alkudott meg a hatalommal, hagyta cserben a srácokat, szülőket.
Az az öregasszony...
l

szepipiktor 2019.06.24. 12:42:25

@Nincs közöttünk csicska: De ha nincs tanár, akkor fizethetsz bármennyit!
A tanár "kiképzése" sok év, és eleve egy elhivatottság is kell hozzá.
Ha ez pénzalapú, akkor az hazugság.
De te csak taníttasd majd a gyerekeidet afgán, ukrán bérmigránsokkal. Hiszen a gyerekek tanítása sem több, mint maltert keverni.
Igaz?

szepipiktor 2019.06.24. 12:45:15

@DFK: Valójában az ÖSSZES közalkalmazottal és politikussal is ezt tenném.
A versenyszférában nincsenek kvótaelvek meg szakszervezetek által védett előjogok. És az alacsony hatékonyság tűzzel-vassal megvédése!

Nincs közöttünk csicska 2019.06.24. 12:47:35

@szepipiktor: a fenet kell elhivatottsag, tanarnak az megy, akit mashova nem vesznek fel

es ez igy volt 10 eve meg 30 eve is

midnightcoder2 2019.06.24. 12:58:16

@Nincs közöttünk csicska: Akkor te miért nem mész tanárnak ? Nyitva a pálya, csak egy fõiskolát kell elvégezni, aztán pár év mint gyakorló pedagógus és már tiéd is a pálya! Egy Lidl pénztáros bérének feléért taníthatod a roppant ostoba, de magukat felkent pedagógusnak tartó szülõk kétéves kora óta tablet által nevelt agresszív gyerekeit, akiknek csak jogaik vannak de kötelezettségeik semmi. És persze beesik egy-két fogyi/agresszív kismalac és persze szülõ aki meg akar verni mert a cuncimókus kettest kapott matekból. Mindezt szar tankönyvekbõl, düledezõ iskolákban. Tényleg kész csoda, hogy a fiatalok pár év alatt elmennek a versenyszférába vagy külföldre, és lassan már csak azok maradnak, akik már nem akarnak új szakmába kezdeni pár évvel a nyugdíj elõtt. De így is tudok matektanárról aki tavaj ment el burkolónak, gyógypedagógusról aki irodistának állt mert nem tudta fenntartani a pesti albérletét + a kajáját a fizetésébõl.

Nincs közöttünk csicska 2019.06.24. 13:03:36

@midnightcoder2: Az en sikereimben az iskola NULLA szerepet jatszott, ergo csak az idomet pazaroltam ott

Most legyek halas?

Túl sok felhasználó 2019.06.24. 13:43:04

@Nincs közöttünk csicska: 2002-ben érettségiztem. A 12 év alatt 3 tanárra mondtam azt, hogy jó tanár. Ebből az egyik testnevelés szakos volt, a másik kettő meg óraadó (valamikori tanárok, akik megunták az iskolában oktatást és inkább elmentek vállalkozónak, de hobbiból hetente 3-4 órát tanítottak.)

Szóval ha ma rosszabb a helyzet, mint akkoriban, akkor le kéne rombolni az egész rendszert és elkezdeni újraépíteni, mert a gyerekek már most nem kapnak semmit a tanároktól.
Ha meg nem rosszabb, akkor megint csak nyávognak a tanárok.

Nincs közöttünk csicska 2019.06.24. 13:49:45

@Túl sok felhasználó: Jo, ok, kicsit tuloztam. Amugy anyam tanar volt, amig meg nem unta 20 eve.

olvasni, szamolni meg kell tanulni alapszinten, meg ugye a gyereket is kell valahova tenni napkozben, nyilvan ez a semminel azert tobb

meg szocializalodsz, most is tartom a kapcsolatot par gimis johaverral, mert bentlakasos elit helyen voltam

volt par normalis, sot fanatikus tanarom, de ok mar akkor jobban voltak fizetve, mint az allami tanarok, meg asszem ingyen laktak stb.

élhetetlen 2019.06.24. 13:51:00

@ursus artos: “Ösztöndíj a technikumokban: gyerekérdek.”. Az ösztöndíj minden képzési formában gyerekérdek. Miért csak a technikumban lesz? Mert csak.
“Technikumi végzettséggel útlevél az egyetemre: gyerekérdek.”. Nem egészen. “A technikus végzettség vonzereje lehet, hogy az eredményes technikus szakmai vizsgát követően a diákok hagyományos felvételi nélkül, a szakmai vizsgájuk eredménye alapján tanulhatnak tovább a szakirányú felsőoktatásban.”. Úgy néz ki, hogy megfelelő szintet kell hozni, akkor nem kell felvételizni, ennek fejében viszont azt a szakirányt kell folytatni, amit 14 évesen jó, vagy rosszul választott. Ez gyerekérdek?
“Azonos évjáratú gyerekek iskolakezdése: gyerekérdek.”. Ha egy gyerek aug 26-án tölti be a hatodik életévét, majd egy évvel fiatalabb annál, aki az előző év szept 6-án töltötte be. Ez abban a korban nagy idő. Hol gyerekérdek az, hogy egy iskolaéretlen gyereket iskolába járassunk?
“Naponta indulnak "diplomamentő" nyelvtanfolyam programok, ingyen!“. Addig rendben, hogy a diák kap támogatást, és, ha nem teljesít, akkor vissza kell fizetnie. De mi motiválja a kijelölt intézetek tanárait? Lehet, hogy jobb lenne, ha bármelyik angoltanár regisztrálhatna, vállalna tanítványt, és ha sikeresek, akkor kapna a tanár fejpénzt. Egyébként ez az egész diplomamentősdi hülyeség.

Túl sok felhasználó 2019.06.24. 13:52:23

@OkoskaTo:rp: Na de az Aldi nem tolerálja, ha valaki minden órában 10 percet késik. Azt se, ha részegen megy dolgozni. Azt se, ha nincs kedve dolgozni, ezért inkább egy 20 perces röpdolgozatot irat, amit sosem javít ki. És jelen kell lenni 8 órát naponta. Vannak hülye vevők is, nem csak hülye diákok és szülők, de velük udvariasan kell beszélni, nem lehet lehülyézni őket.

Na ez az, ami sok tanárt a pályán tart, nem az elhivatottság.

Visceroid 2019.06.24. 14:37:57

@ursus artos: "Technikumi végzettséggel útlevél az egyetemre: "

Egyetemre? Minek? Egy technikum nem elég? Egyébként van az országban már rengeteg összeszerelő üzem, inkább szakmunkásokat kellene képezni.

élhetetlen 2019.06.24. 14:39:13

@DFK: Nagyon szellemes! “#atanároktúlterheltekmásbiztosnem”. Nem mindegy, milyen munkakörben vagy túlterhelt. Ha valaki egy országos adatbázist módosít rendszeresen, és túlterhelt, és éjfélkor egy mozdulattal hazavágja a rendszert, az komoly gond. Ha csak lekérdezési jogod van, akkor, ha túlterhelten eltolsz egy lekérdezést, legfeljebb megismétled. Ha egy tanár túlterhelt, az hatással van a gyerekekre, az oktatás minőségére.
“#jajelvárásokvannak”. De milyenek? Portfolio. A barátnőmé 160 oldal volt. Nem tudom, hány tanár van az országban, de sok. Egy hónap alatt elbírálták az összeset. Gondolom, beküldte, pipa, nem küldte, minusz volt az elbírálás. De meg kellett írni, mert ez volt az elvárás.
“#jajneménválaszthatommegamunkahelyivezetőt”. Egy bevételből élő cégnél, ha kineveznek egy alkalmatlan, csak jól helyezkedő vezetőt, az fél évet sem él meg, mert a tulajdonosok nem engedik lerohasztani a céget. Ha egy alkalmatlan iskolaigazgató kiidegel, szétver egy működő tanári kart, az senkit nem érdekel a felügyelő szervnél.
Erről ennyit.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2019.06.24. 14:42:57

@MAXVAL bircaman közíró: Totál biztos voltam benne, hogy a kommentek között a legelső a te érzéketlen tuskó beröffenésed lesz! Ismerd már be, hogy te nem egyetlen ember vagy, hanem egy szociopata lelki terrorcsoport!

élhetetlen 2019.06.24. 14:50:17

@Nincs közöttünk csicska: “el lehetne menni mondjuk dolgozni”. Ja! A gyerekeket meg tavasszal, ősszel kiküldjük libát legeltetni (a kicsiket), a nagyobbakra már a birkákat is rá lehet bízni, nyáron terménybetakarítás, télen meg kötélfonás, és mire felnőnek, ők is olyan szép, okos emberek lesznek, mint te.

élhetetlen 2019.06.24. 14:57:10

@DFK: “mindig mondom, hogy 1-2 évre a versenyszférába kitenni őket, csak lássák, mi a kemény.”. Ugyan! A versenyszférában dolgoztam (számítástechnika), rengeteg tanár végzettségű programozó van. Érdekes módon egy sem menekült vissza 1-2 év után a “kényelmes” iskolába. Nem tudod, miről beszélsz.

DFK 2019.06.24. 15:53:13

@élhetetlen: aha, biztos sok töri, magyar szakos programozó van.

Visceroid 2019.06.24. 16:16:34

@DFK: Ki az a barom, aki töri-magyar szakra megy?

ursus artos 2019.06.24. 17:32:21

@Visceroid: "Egyetemre? Minek? Egy technikum nem elég? Egyébként van az országban már rengeteg összeszerelő üzem, inkább szakmunkásokat kellene képezni. "
Nem muszáj egyetemre menni...

élhetetlen 2019.06.24. 17:44:12

@DFK: Látom, megértetted a lényeget, ami ez volt: “Érdekes módon egy sem menekült vissza 1-2 év után a “kényelmes” iskolába.”. Viszont a “humorod”változatlan. “biztos sok töri, magyar szakos programozó van”. Szellemesnek találod magad? Úgy tudod, hogy a tanári szakmán kívül csak programozói van? Azért a programozókat írtam, mert köztük éltem. De én tudom, hogy egy történelem szakos elmehet idegenvezetőnek is, egy angol szakos tolmácsnak, stb. úgyhogy hagyhatod a hülye szövegedet.

ursus artos 2019.06.24. 17:46:35

@élhetetlen: "Miért csak a technikumban lesz? Mert csak."
Ösztöndíj már a nagy fülű világban is csak a szakmai képzésben részesülőknek járt. Értem én, hogy a gimnáziumban nem lesz, de ettől még "gyerekérdek", hogy a szakgimnáziumban/technikumban/szakközépiskolában van/lesz.
" ennek fejében viszont azt a szakirányt kell folytatni, amit 14 évesen jó, vagy rosszul választott. Ez gyerekérdek?"
Nincs megtiltva a gépésztechnikumot végzett diáknak, hogy magyar-történelem szakos tanár legyen. csak akkor azokból a tantárgyakból emelt szinten kell érettségizni. (Kétségtelen, hogy tanulni kell az áhított egyetemi felvételire, de ez a gimnáziumban sincs másként. Készen, tehát csak azért, mert 4 évig jelen volt ingyen sehol sem jár felvételi - Svédországot kivéve - . Vagyis, azoknak, akik a technikum alatt megszerették a szakmájukat (ilyen létezik!): jó. Tehát. "gyerekérdek"
"Hol gyerekérdek az, hogy egy iskolaéretlen gyereket iskolába járassunk? " Az iskolaéretlen gyerek ezután sem fog iskolába járni. Csak mostantól nem a szülő és az óvónő beszélik le ez ügyet, hanem egy illetékes bizottság. Ott sem Orbán vérrel átitatott emberevők ülnek... (Nem velem vitatkozol, hanem Nagy József professzor úrral a Szegedi Tudományegyetemről.)
"Egyébként ez az egész diplomamentősdi hülyeség. "
Szerintem is. Aki egy nyüves középfokú nyelvvizsgát képtelen megszerezni, pláne a mai világban az alkalmatlan arra, hogy felsőfokú végzettséget szerezzen.

ursus artos 2019.06.24. 17:52:44

@élhetetlen: " Egy hónap alatt elbírálták az összeset."
Nem egészen...
"A barátnőmé 160 oldal volt."
Az sok. Bár az örömteli, hogy van olyan tartalmas a pedagógiai munkája, hogy 160 oldal kell a bemutatásához. Láttam már jó néhány portfóliót. Így látatlanban arra következtettek, hogy a barátnőd dolgozik.
Nem is értem, hogy 20 éve a pályán lévő tanároknak - egyetemi végzettséggel - miért ügy egy kábé 40 oldalas portfóliót összeállítani, ami a szakmai munkájának az összefoglalása. Persze, értem én, hogy milyen tanároknak ügy...

élhetetlen 2019.06.24. 19:51:53

@ursus artos: Nekem jobban tetszene, ha egy gyerek ösztöndíja, állami zsebpénze attól függne, hogy hogyan tanul, nem attól, hogy mit. “Nincs megtiltva a gépésztechnikumot végzett diáknak, hogy magyar-történelem szakos tanár legyen”. Ez igaz, csak azt nem tudom, hogy ebben az új technikumban a nem szakirányú tananyag mennyire lesz alapos, fontos. Hogy érthető legyek. 50 éve egy technikumba jártam, de vettük a teljes gimnáziumi anyagot a szakma mellett. Nem 4, hanem 7 tantárgyból érettségiztünk, és, ha magyar-történelem szakos tanár szerettem volna lenni, csak oda kellett volna felvételiznem, nem kellett volna iskolán kívül pótolni a hiányt, mert nem volt a gimisekhez képest. Átjárható volt a rendszer. Mostanában mintha nem ez lenne a cél. Lásd szakközépiskolák.
Kerettanterv a szakközépiskolák első három évfolyama számára . Kötelező kerettantervek:
Kommunikáció – magyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Matematika, Társadalomismeret, Természetismeret, Testnevelés és sport, Testnevelés és sport - 5 órás, Testnevelés és sport - 3 órás, Osztályközösség-építés. Nem látok fizikát, kémiát, stb, ha ezek pl. a természetismeret alatt futnak összegyúrva, azt megette a fene. Ha ezeket a negyedik évben akarják megtanítani, azt is megette a fene. És, ha az egyik suliban kémiát tanítanak, a másikban fizikát, akkor lőttek az átjárhatóságnak.
“mostantól nem a szülő és az óvónő beszélik le ez ügyet, hanem egy illetékes bizottság. Ott sem Orbán vérrel átitatott emberevők ülnek...”. Csak abban vagyok biztos, hogy akármilyen szuper szakemberek ülnek ott, nem tudnak annyit a gyerekről, mint az óvónő, vagy az óvodapedagógus. Egy gyerek pedig bonyolultabb annál, hogy egy összeállított kérdéscsomaggal fel lehessen mérni a terhelhetőségét.
Portfolio. Csak az óravázlatai több volt, mint 40 oldal. Igaz, angoltanár, ami nem arról szól, hogy leadom azt az anyagot, amit tavaly (kivéve a nyelvtant), az új módszerek, új technikák, csoportmunkák koordinálása, aktuális témák feldolgozása, hogy érdekelje is a diákokat az óra, módszerek a diákok beszéltetésére, hogy elmondják a véleményüket akkor is, ha nem tudnak bizonyos szavakat, stb.
Ez hosszú lett. Bocs.

Túl sok felhasználó 2019.06.24. 20:17:38

@élhetetlen: Idegenvezetni csak idegenvezetői vizsga letétele után lehet. Angol tolmácsra pedig gyakorlatilag nincs szükség. Szóval egy tanárnak sok esélye nincs más munkára, kivéve persze a Tesco árufeltöltői állásokat, de azt meg nem akarják csinálni, mert különben miért mentek volna főiskolára/egyetemre.

ursus artos 2019.06.25. 08:01:28

@élhetetlen: "Ez igaz, csak azt nem tudom, hogy ebben az új technikumban a nem szakirányú tananyag mennyire lesz alapos, fontos. Hogy érthető legyek. 50 éve egy technikumba jártam, de vettük a teljes gimnáziumi anyagot a szakma mellett."
Most is így van. Hajszál pontosan azt és ugyanannyi óraszámban tanulják a szakgimnazisták az érettségi tantárgyakat illetően, (magyar, töri, matek, id. nyelv) mint a gimnazisták.
" Lásd szakközépiskolák. "
A szakközépiskola (régi szakmunkásképző) is érettségivel zárul, ha a szakmai vizsgát követően (3 év) a diák az iskolában marad és az érettségit adó képzést választja. Ez még kettő évet jelent és csakis közismereti tantárgyakat tanul. vagyis a szakközépiskola 3+2 év alatt jut el az érettségihez. Vizsgázni csak négy tantárgyból kell, mert az ötödik tantárgyat a korábban megszerzett szakmunkás bizonyítvány kiváltja.
"pl. a természetismeret alatt futnak összegyúrva, azt megette a fene. "
Már vagy húsz éve így kellene tanítani. A diszciplináris bontásnak a 11-12 évfolyamon lenne a helye. Előtte integrált tantárgyként. A szakközépiskolába jelentkezők eleve tanulási kudarcnak lettek kitéve. Nem véletlen, hogy 9-11-ben a közismereti tantárgyak esetében a kompenzáláson van a hangsúly. És ha ezt követően érettségizni szeretne, akkor az út nyitott. (L: fentebb.)
"Csak abban vagyok biztos, hogy akármilyen szuper szakemberek ülnek ott, nem tudnak annyit a gyerekről, mint az óvónő, vagy az óvodapedagógus. "
Egyetemet végzett szakemberek ülnek ott, még az is lehet, hogy óvoda pedagógusi alapképzéssel...
"Csak az óravázlatai több volt, mint 40 oldal."
Bizony. És elviekben minden tanárnak minden órára óravázlatot kellene készítenie... Mivel az oktatásnak tervszerűnek kell lennie...

élhetetlen 2019.06.25. 11:25:30

@ursus artos: Feladom. Vagy nem értem, vagy nem úgy értem, ahogy kellene. eduline.hu/kozoktatas/De_mi_az_a_szakgimnazium_3OMRT8 “A szakgimnazisták kilencedikesként heti három órában "komplex természettudományt" tanulnak, a tizedik évfolyamtól pedig négy helyett mindössze egy, a szakmacsoportjukhoz legközelebb álló természettudományos tárgyat.”. Ha jól értem, csak négy tárgyból kapják meg a gimnáziumi anyagot. Ezt írtad te is. Hol van ez az egésztől? Nekem sánta ez, először megtanulják a szakmát, minimális (egy éves) komplex természettudományra alapozva, majd a suli végén egy tantárgyat megtanulhatnak rendesen, miközben valami elméleti tudásra kéne alapozni a gyakorlati képzést. És a kiválasztott egy tantárgy nem csak a szakgimnáziumok közöti átjárást nehezíti, de, ha valaki mégis biológus lenne, nem gépész, nem tudja felvenni a bioszt, ha nincs. És én nem hiszek abban, hogy egy gyereknek 14 évesen tudni kell, hogy mit akar az élettől. Néha 18 évesen sem tudják. Volt sulitársam (még a főiskolát is elvégezte számítástechnika szakon), összefutottunk. Mit csinálsz? Windowst árulok. Elneveti magát, azaz ablakokat. Barátnőm unokája, apja, anyja orvos, a csaj okos, felvették az orvosira. Egy évet lehúzott, problémája sem volt, aztán úgy döntött, mégsem kér ebből, átment a villamosmérnökire. Arra indítani 5 éves képzéseket, hogy ma mi a hiányszakma…
“Egyetemet végzett szakemberek ülnek ott”. Ez nem biztos, hogy elég…

élhetetlen 2019.06.25. 11:59:40

@Túl sok felhasználó: Persze. És egy egyetemet végzett ember, ha váltani akar, biztosan nem képes letenni egy OKJ-s vizsgát. “Angol tolmácsra pedig gyakorlatilag nincs szükség.”. Persze, majd a tolmácsgépek. Új rendszer, új környezet, új operációs rendszer, új jogosultsági rendszer, új protokol, és a tolmácsgép majd keni-vágja az összes szakkifejezést, és az összefüggéseket is pontosan fordítja. Vagy már mindenki úgy tud angolul, hogy mindent megért. Még nem tűnt fel, hogy neked is tudnak magyarul is olyat mondani idegen témáról, hogy egy kukkot sem értesz? De, ha angolul mondják, akkor érted? Ilyenkor kell egy tanfolyam, egy előadó, aki tudja miről van szó, és az utolsó ilyen futamomon két szakmai szinkrontolmács váltotta egymást, hogy kibírják a napot. Azt értem, hogy szerinted minden tanár életképtelen hülye, ha nem tanít, csak árufeltöltönek jó, csak te vagy helikopter, de szerintem nincs igazad.

ursus artos 2019.06.25. 12:33:26

@élhetetlen: Akkor tegyünk tisztába néhány dolgot.
valóban az átjárás a szakgimnázium és a gimnázium között nem könnyen megoldható, de létezik. ezzel kapcsolatban osztom a véleményedet én máshogyan szervezném ezt meg.
Azok a szakgimnazisták, akik most végeztek májusban még a 2013-as kerettanterv szerint tanultak, például 12-ben biológiát és egy az egyben utálják. Teljesen feleslegesnek érzik. lehet, hogy tanári hiba is van ebben, de lássuk be a földrajz, biológia nem érdekli őket.
ha gépész technikumot végeztél, te is csak fizikát tanultál természettudományos tantárgyak közül. esetleg kémiát 9-ben.
10 évvel ezelőtt még szakközépiskolában nem tanultak szakmát, csak szakmai alapozást és mindenféle szakmai végzettség nélkül hagyták el az iskolát 12-ben. Ez a rendszer sem jött be. (persze maradhatott egy vagy két évre szakmát tanulni, ha a akart. Sokan nem akartak.
Valóban nehéz gépész szakgimnáziumból orvosnak lenni. Nem megoldhatatlan, de nem egyszerű. jellemző megoldás ilyen esetekre, hogy az érettségi után beiratkozik vegyész technikusnak, egy évig jár oda, majd felvételizik. Az egy év alatt megszerzett kémia tudás bőven elég az emelt szintűhöz. (Ezt egy vegyész tanár állítja, nem én.) Ezt csinálják például Szegeden az egyik szakközépiskolában. A felvételihez szükséges másik tantárgyat, például a fizikát meg a szakgimiben tanulta. Tehát, aki orvos akar lenni gépészként annak ez egy járható út lehet. És azért némi szakmai alapkészségnek hasznát is tudja venni, pláne ha fogorvos lesz...
"megtanulják a szakmát, minimális (egy éves) komplex természettudományra alapozva,"
A szakma tanulás is egy természettudomány elsajátítása. Egyébként a szakmai tantárgyaknak is van szakmai lapozása.

Túl sok felhasználó 2019.06.25. 16:08:42

@élhetetlen: És mégis honnan ismeri egy angoltanár a szakmai angolt? Már persze ha ez a szakma nem a tanári... Konferenciára azok járnak, akik ismerik a szakmai angolt.

Az OKJ-s vizsga meg nem olyan, hogy megyek, aztán vizsgázok. Előtte kötelező a tanfolyam. Aztán ha levizsgáztál, akkor ugye dolgozni kell, ami abból is áll, hogy megbízásokat szerzel. Mert hiába kérhet el egy idegenvezető egy órás munkáért tízezer forintot, ha csak három ilyen csoportja van havonta. A piac telített, csoportos utazások alig vannak, az egyéni turisták meg nem fizetnek idegenvezetőkért.

Egy angoltanárnak mégis hatalmas előnye van egy történelem szakos kollégájához merten: privát angoloktatasbol meg lehet élni, de ez persze csak akkor opció, ha jó tanár.

Egyébként meg ez a szakmavaltas nem csak a tanároknál problémás. Egy orvos se tudna mást csinálni, ha kilépne az eü-ből, mint betanított munkát. Én se tudnék szakmán kívül elhelyezkedni, és gondolom te is csak a számítógépekhez értesz. Ez nem olyan, hogy akkor holnaptól inkább villanyt szerelek, mert mindent meg kell tanulni. De ha a tanároknak van arra pénze, hogy egy 1-2 éves átképzést finanszírozzanak, amibe nem csak a tanfolyam díját kell beleszámolni, hanem a megélhetési költségeket is erre az időre, akkor nem tudom, hogy miért nyávognak a fizetésük miatt.

Túl sok felhasználó 2019.06.25. 16:16:09

@ursus artos: "10 évvel ezelőtt még szakközépiskolában nem tanultak szakmát, csak szakmai alapozást és mindenféle szakmai végzettség nélkül hagyták el az iskolát 12-ben." Ez nem igaz. Mondjuk lehet, hogy 10 éve így volt, én 2002-ben érettségiztem, kettő bizonyítványt nyomtak a kezünkbe a végén, az érettségi és a szakmai papírt. (Bár az érettségit egy nappal előbbre dátumozták, mert hivatalosan csak érettségizettek vizsgázhattak a szakmai tárgyakból.)

élhetetlen 2019.06.25. 17:59:00

@Túl sok felhasználó: Nincs kedvem vitatkozni. www.efeb.hu/felnottkepzes/idegenvezeto-tanfolyam-okj-kepzes?gclid=Cj0KCQjwjMfoBRDDARIsAMUjNZrW0JvZmxv2t3Dar40kZ93g664vw7QVa7d2e6iSjOkDMqsquq6j3joaAmFbEALw_wcB
6 hónap, és “Elektronikus tananyagaink azokat is segítik, akik az otthoni tanulást részesítik előnyben.”. Más.” És mégis honnan ismeri egy angoltanár a szakmai angolt? Konferenciára azok járnak, akik ismerik a szakmai angolt.”. És azok honnét ismerik? A szentlékek töltötte beléjük a tudást, vagy megtanulták? A barátnőm a villamosságtant, távközlést szedte fel, mert ha megnézed a BME angol vizsgaidőpontjait, zömmel szombat, és ott vizsgáztatni azért valamit hoz a konyhára, a gimis tanítás, és osztályfőnökség mellett. Felkészíteni valakit egy ilyen vizsgára szintén.
Az orvos más eset. Maszek reumatológus, ugyan egy röntgent nem tud csinálni, de elküldhet valahova újabb pénzért, joga van kiírni gyógytornát, gyógyfürdőt, de nem csinál semmit azon kívül, hogy felír, nem mérlegel, nem dönt, követi a protokolt, de megél, mert az államival erre az ellátásra is várhatsz három hónapot. Egy patológus nyilván nem tud magánrendelőt nyitni, de ezzel nem lenne szabad állami szinten visszaélni. “akkor nem tudom, hogy miért nyávognak a fizetésük miatt.”. Nagyon sok mindent nem tudsz, de azt legalább határozottan. Na, pá…

Túl sok felhasználó 2019.06.25. 18:46:07

@élhetetlen: Szakmai nyelvvizsgára felkészülni egy középfokú nyelvtudás mellett abból áll, hogy bemagolja az ember a szavakat. Egy angoltanárnak meg meg kell tanulnia a szakmát ahhoz, hogy értse a dolgokat. Vegyünk egy egyszerű példát, ha valaki tud főzni és tud angolul, akkor egyszerűen megtanulja, hogy mondják azt, hogy blansírozás. Ha nem tud főzni, de nagyon jól beszél angolul, akkor először utána kell olvasnia, hogy mi is az a blansírozás.

A vizsgáztatás tanári munka, tehát ha vizsgáztat, azzal nem lesz pályaelhagyó. Ugyanúgy a magán reumatológus sem pályaelhagyó.

A linkbe beleolvastam, és elnézést kérek. Mentségemre szóljon, hogy én érettségivel együtt csináltam az idegenvezetői papirt, és ha csak egy évszámot rosszul tudtunk, akkor a tanár kihajított az óráról. Voltam OSzTV-n is, ott olyan kérdések voltak, hogy pl képfelismerés, és berakták képnek az egri Bazilikát felülnézetből. Ezért gondoltam, hogy sokkal komolyabb a vizsga. (És ezért tovább tart a tanfolyam meg drágább is.) De vagy lebutították a követelményt azóta, vagy csak minket szívattak szükségtelenül a vizsgára. Viszont a véleményemet fenntartom: attól, hogy van valakinek ilyen vizsgája, még nem fog tudni megélni a dologból.

élhetetlen 2019.06.25. 19:53:01

@Túl sok felhasználó: Nem kicsit zavaros az érvelésed. “Vegyünk egy egyszerű példát, ha valaki tud főzni és tud angolul, akkor egyszerűen megtanulja, hogy mondják azt, hogy blansírozás.”. Váltsunk szót, rántás, szemléletesebb. Elmagyarázhatja valaki a rántás készítést akkor is szakszerűen, ha a sajátja mindig csomós lesz, mert béna, és ez mádodperceken múlik. Nem kell megtanulni a szakmát. Akár távközlés, nem kell tudni optikai kábelt méretezni, fektetni, elég, ha tudja, mire való. A szakmaváltás. Ha vizsgáztat a tudásával, akkor nem váltott szakmát. Ha tolmácsnak megy, akkor igen, de az nem lehetséges, legfeljebb Tesco árufeltöltő lehet, mondtad. Ja. “attól, hogy van valakinek ilyen vizsgája, még nem fog tudni megélni a dologból.”. Valamit nem veszel figyelembe. Ott vagy egy érettségivel, és egy papírral, nulla emberismerettel. A másikról tudják, hogy x évig kezelt 30-40 diákot, és a szüleiket, esetleg tud kezelni negyven utast is. Az angol tudásod összehasonlítható az angol szakon végzett nyelvtanáréval? Kit fognak alkalmazni? Nem kell válaszolnod, elég, ha átgondolod.

Túl sok felhasználó 2019.06.25. 21:24:16

@élhetetlen: Kit fognak alkalmazni? Egyikünket sem. A piac telített, az a három idegenvezető, aki meg tud élni ebből a munkából, az nem adja ki a kezéből a lehetőséget. Az összes turistának a zsebében ott az okostelefon, ha érdekli a halászbástya, akkor utánaolvas. Csoportok meg nem turistaskodnak Magyarorszagon angol nyelvteruletrol, tehát ha nem beszél az illető kínaiul, akkor ezt bukta.

Az, hogy a rántásom csomós, az tényleg nem akadályoz meg benne, hogy tudjam, hogy mondják a csomós rántást angolul. De ha foglalmam nincs, mi az a rántás, akkor angolul se tudom.

Egy tanár munkaköréhez hozzátartozik a vizsgáztatás. A tolmácsolás nem.

ursus artos 2019.06.25. 21:40:28

@Túl sok felhasználó:"10 évvel ezelőtt még szakközépiskolában nem tanultak szakmát, csak szakmai alapozást és mindenféle szakmai végzettség nélkül hagyták el az iskolát 12-ben." Ez nem igaz. Mondjuk lehet, hogy 10 éve így volt, én 2002-ben érettségiztem,... "
Most akkor igaz, vagy nem?

Túl sok felhasználó 2019.06.25. 21:53:32

@ursus artos: Ha úgy értetted a "tíz évvel ezelőtt"-öt, hogy a mostani reform (szakgimnazium = szakközépiskola) előtt, akkor nem igaz. Ha szó szerint értetted, akkor nem tudom, de valószínűleg akkor se igaz.

Én pont azért választottam szakközépiskolát a gimnázium helyett, hogy legyen az érettségi mellett szakmám is, arra az esetre, ha elegen lenne az iskolából 12 év után. Idegenforgalmi szakközép volt, pl a biológiát, kémiát nem nagyon vették komolyan. De azért tanultuk legalább két évig ezeket a tárgyakat, mert csak akkor lehetett érettségizni valamiből, ha az adott tárgyat legalább két évig tanulta középiskolában. Szóval ha valaki nagyon orvos akart volna lenni közülünk, akkor simán meg volt a lehetősége.

ursus artos 2019.06.26. 10:45:18

@Túl sok felhasználó: "Ha úgy értetted a "tíz évvel ezelőtt"-öt, hogy a mostani reform (szakgimnazium = szakközépiskola) előtt, akkor nem igaz. Ha szó szerint értetted, akkor nem tudom, de valószínűleg akkor se igaz."
2019-10 év= 2009. Tehát igaz.
"Én pont azért választottam szakközépiskolát a gimnázium helyett, hogy legyen az érettségi mellett szakmám is, arra az esetre, "...
problem???

élhetetlen 2019.06.26. 17:58:09

@Túl sok felhasználó: Elképesztően logikátlan vagy, és fárasztó. “Az, hogy a rántásom csomós, az tényleg nem akadályoz meg benne, hogy tudjam, hogy mondják a csomós rántást angolul. De ha foglalmam nincs, mi az a rántás, akkor angolul se tudom.”Csak elfelejtetted, hogy azt mondtad, hogy ha valaki valamilyen szakmáról fordítani akar, akkor meg kell tanulni a szakmát. Én csak azt mondtam hogy a rántásról lehet beszélni úgy is, hogy nem végeztél szakács iskolát, csak a rántás fogalmát, elkészítését ismered. . Te meg nem érted.
“Egy tanár munkaköréhez hozzátartozik a vizsgáztatás. A tolmácsolás nem.”. A vizsgáztatás csak úgy jött ide, hogy hogyan lesz valaki szakirányú. Úgy, hogy megtanulja. A tolmácsolás nem, az váltás, miközben szerinted egy tanár csak árufeltöltőnek mehet el, ha váltani akar, pl. tolmácsnak nem.
A gyöpös elképzeléseid. “Csoportok meg nem turistaskodnak Magyarorszagon angol nyelvteruletrol, tehát ha nem beszél az illető kínaiul, akkor ezt bukta.”. De, turistáskodnak csoportok, és nem kell angol nyelvterület, sok országban többen beszélnek angolul, mint nálunk. És, a húszéves elindul, és ha valami nem jön össze, akkor legfeljebb alszik egy parkban, de, ha egy két gyerekes család jön, akkor az irodán keresztül, biztosítással jön, és egy kijelölt idegenvezetővel, akit elér, és segít, ha baj van. Teszek a hülye elképzeléseidre, a saját gondolataidat sem vagy képes összefogni, én meg nem foglalkozom veled tovább.

Túl sok felhasználó 2019.06.26. 22:14:58

@élhetetlen: A kétgyerekes család tíz éve még talán irodán keresztül foglalt, ma már a booking.com-on. Ha utazgatnak, akkor valószínűleg van hitelkartyajuk, ami utasbiztosítás is rendszerint. Eszükben sincs utazási irodán keresztül Magyarországra utazni.

Az, hogy egy csoport nem az anyanyelvén kapja az idegenvezetést, az legfeljebb a hollandokat nem zavarja. Főleg, ha gyerekek is vannak a csoportban. Ha arra gondolsz, hogy elmész a barátaiddal mondjuk Lengyelországba, aztán a vialickai sóbányában nincs kedvetek megvárni a magyar nyelvű vezetést, ezért a legközelebbi időpontos angolra fizettek be, az teljesen más dolog. Akkor egyrészt nem szervezett csoportként értek oda, másrészt meg az ilyesmihez nem kell idegenvezetői vizsga.

Ha meg megtanultad a rántás elkészítését, utána jön a blansírozás, aztán a julien... Aztán hirtelen eléd kerül a "hot stone" kifejezés, amit értesz szó szerint, de mégis mi köze van a vendéglátáshoz... Mire mindezt megtanulod, onnantól kezdve tenyleg csak némi gyakorlat kell, hogy rendesen dolgozni tudj a szakmában.
süti beállítások módosítása